-
W. H. Auden은 Musee des Beaux Arts에서 타인에게 고통을 주는 사회, 정치적인 요소들이
당장 자신의 일에만 몰두하고 있는 다른 이들에게도 영향을 줄 것임을 경고하고 있음.
(즉 1930년대 후반 유럽의 동요, 전체주의 등장 및 팽창, 제 2차 세계대전 등)
Musee des Beaux Arts
About suffering they were never wrong,
The old Masters: how well they understood
Its human position [...][...]
In Breughel's Icarus, for instance: how everything turns away
Quite leisurely from the disaster; the ploughman may
Have heard the splash, the forsaken cry,
But for him it was not an important failure; the sun shone
As it had to on the white legs disappearing into the green
Water, and the expensive delicate ship that must have seen
Something amazing, a boy falling out of the sky,
Had somewhere to get to and sailed calmly on.하지만 위의 표현만 보면 구체적인 상황과 갈등 요소와 무관하게
나를 포함, 많은 이들이 각자의 일상에 함몰되어
네팔에서 벌어진 타인의 비극에 대한 우리들의 무관심함을 묘사함.
그 무관심이 우리의 이기적 본성과 연계되어 있음을 통찰하면서.
관련하여 한국 기자의 현장 방문기.
위 그림은 Auden이 참고했으리라 추정되는 Pieter Brughel the Elder의
Landscape with the Fall of Icarus.
출처:
"Pieter Bruegel de Oude - De val van Icarus" by Pieter Brueghel the Elder (1526/1530–1569) - 1.. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_de_Oude_-_De_val_van_Icarus.jpg#/media/File:Pieter_Bruegel_de_Oude_-_De_val_van_Icarus.jpg