-
전쟁의 참사를 그린 Francisco de Goya의 그림과 사진을 비교하며
사진의 객관성에 대한 의문을 제기하는 Susan Sontag의 아래 주장이 더이상 낯설지는 않을 듯.
어느 순간을 포착하는 사진은 마치 있는 그대로 대상에 대한 객관적인 모습을 보여주는 듯하지만
실상은 그 사진을 찍는 이의 주관적인 시선이 개입되어 있다는 것.
사실 이는 사진 만의 이슈는 아닐 듯. 모두들 객관적이라고들 하지만... -_-
Ordinary language fixes the difference between hand-made image like Goya's and photographs by the convention that artists "make" drawings and paintings while photographers "take" photographs. But the photographic image, even to the extent that it is a trace (not a construction made out of disparate photographic traces), cannot be simply a transparency of something that happened. It is always the image that someone chose; to photograph is to frame, and to frame is to exclude. Moreover, fiddling with pictures long antedates the era of digital photography and Photoshop manipulations; it has always been possible for a photograph to misrepresentation. [...] A photograph--or a filmed document available on television or the internet---is judged a fake when it turns out to be deceiving the viewer about the scene it purports to depict (46).
Regarding the Pain of Others 한 대목. 오래 전에 구입 후 일부만 봤지만 무슨 일로 요즘 처음부터 읽는 중.
위 원문을 클릭하면 책 표지로 사용된 Goya의 그림을 볼 수 있음. 번역본 소개는 여기: 타인의 고통